KIRJA
Aistitieto – yhteytemme omaan kehoon ja ympäröivään maailmaan
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet esiintyvät usein samaan aikaan neurokehityksellisten häiriöiden sekä oppimisvaikeuksien yhteydessä ja altistavat esimerkiksi ahdistuneisuus- ja mielialahäiriöiden kehittymiselle. Pienillä lapsilla nämä vaikeudet ovat myös usein ensimmäinen oire, johon kiinnitetään huomiota. Koulussa aistimuksiin yliherkästi reagoivan lapsen säätelemättömät tunnetilat saattavat aiheuttaa ei-toivottavaa käyttäytymistä, vaikka lapsi vain pyrkii suojautumaan koetun uhan edessä.
Toisaalta aistisäätelyn vaikeuksien olemassaolo voi jäädä huomaamatta myös ammattilaisilta. Esimerkiksi aistimuksiin heikosti reagoivan liian tyytyväisesti omissa oloissaan viihtyvän lapsen tuen tarvetta ei välttämättä havaita. Ongelmien taustasyiden ymmärtäminen on suuri helpotus lapselle ja hänen lähipiirilleen ja auttaa välttämään väärintulkintoja ja ylimääräistä kuormitusta.
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anita Puustjärven toimittamassa teoksessa Aistitiedon käsittelyn vaikeudet aihetta lähestytään perustiedoilla aivojen ja aistien toiminnasta. Pidin tästä lähestymistavasta, sillä aivojen ja hermoston kehityksen sekä aistien toiminnan perusperiaatteiden ymmärtäminen on pohja vaikeuksien ymmärtämiselle. Erityisen mielenkiintoinen oli katsaus aivojemme tilaan nyky-ympäristössä. Ei ole ihme, että aivomme ylikuormittuvat ja väsyvät valtavan informaatiotulvan alla pinnistellessään. Älylaitteiden nopeatempoisuus altistaa jatkuvalle varuillaanololle, mikä muovaa aivoja epäsuotuisasti. Kehittyvät aivot tarvitsevat kasvurauhan ja tilaa pysähtyä.
Kirjan seuraavissa osissa paneudutaan sensorisen integraation teorian kautta aistitiedon käsittelyn ja taitojen kehittymiseen lapsuuden ja nuoruuden aikana. Tämän jälkeen käsitellään kattavasti aistitiedon käsittelyn vaikeuksia, jotka voivat ilmetä aistimuksiin reagoinnissa, aistimusten tunnistamisessa ja erottamisessa tai aistitiedon hyödyntämisessä. Kirjaan on sisällytetty runsaasti kokemuspuheenvuoroja sekä ”elävän elämän esimerkkejä”, mikä keventää muuten hyvin teoriapohjaisen tekstin lukemista.
Lastenpsykiatrin lisäksi kirjan muina kirjoittajina on toimintaterapeutteja, neuropsykologian erikoispsykologeja sekä kasvatustieteen professori. Moniammatillisuus tulee esille läpi teoksen, näkyen uusimman tutkimustiedon ja teorian yhdistymisenä arkielämään ja käytännön vinkkeihin niin kotiin, varhaiskasvatukseen, kouluun kuin työelämään. Nimensä mukaisesti teoksen lukeminen todellakin lisää ymmärrystä aistitiedon käsittelyn vaikeuksista ja sopii niin ammattilaisten kuin maallikoidenkin luettavaksi.
Kirjaesittelyn kirjoittaja on lasten ja aikuisten neuropsykologisten tutkimusten parissa työskentelevä psykologi.