Siirry sisältöön

PÄÄTTÄJIEN PENKILTÄ

Psykologinen sopimus on tärkeä työkalu

Osallistuin neuvotteluun, joka ei tuottanut tulosta ja josta jäi epämääräisen outo olo. Mietin jälkikäteen mikä oli saanut oloni tuntumaan jäykältä, innottomalta ja ärtyneeltä. Tajusin, että odotukseni eivät kohdanneet neuvottelun vetäjän odotuksia. 

Työelämässä puhutaan psykologisesta sopimuksesta, jolla tarkoitetaan työntekijän ja työnantajan välisiä yhteisiä ääneen lausumattomia, osittain tiedostamattomiakin, odotuksia tai velvollisuuksia toisiaan kohtaan. Esimerkiksi minä lupaan ja sitoudun siihen, että annan asiantuntijuuteni työnantajan käyttöön, ja vastavuoroisesti minä odotan, että osaamistani arvostetaan ja siitä maksetaan asianmukaista palkkaa. 

Työntekijänä haluan luottaa, että työnantajaani kohdistamani odotukset täytetään ja työnantaja vastaa oman osuutensa sopimuksen täyttämisessä. Kun näin käy, motivoidun täyttämään oman puoleni antamastani ”lupauksesta” ja sitoudun työhöni haluamalla jatkaa työssäni ja tehdä parhaani. 

Valitettavan usein psykologisen sopimuksen olemassaolo huomataan vasta, kun jompikumpi osapuoli on joutunut pettymään. Psykologinen sopimus on aina henkilökohtainen ja näin ollen minulla ja kollegalla voi olla erilaiset odotukset työnantajaa kohtaan. 

Psykologisen sopimuksen ydinkysymykset voidaan laittaa nelikenttään:

  • Mitä työntekijä tarjoaa/lupaa/sitoutuu antamaan työnantajalle?
  • Mitä työntekijä odottaa työnantajalta?
  • Mitä työnantaja tarjoaa/lupaa/sitoutuu antamaan työntekijälle?
  • Mitä työnantaja odottaa työntekijältä?

Ihmissuhdetyötä tekevinä teemme psykologisia sopimuksia myös asiakkaidemme kanssa. Esimerkiksi minä sitoudun antamaan aikaani ja osaamistani asiakkailleni ja vastavuoroisesti odotan heiltä, että he tulevat käynneille ajoissa, tekevät töitä reflektoimalla niin tapaamisissa kuin väliajallakin ja osoittavat motivoituneisuutta tekemään muutosta elämässään. Näin yhteistyö sujuu kuin tanssi. 

Ne asiakkaat, jotka kyseenalaistavat ja kritisoivat eivätkä osoita luottamusta jakamalla asioitaan tai jotka haluavat psykologin antavan kaikki valmiit vastaukset, tuntuvat hankalilta ja vaikeilta. Psykologiseen sopimukseemme tulee särö. Ammattilaisena minun täytyy pohtia, miksi en ole osannut vastata heidän odotuksiinsa. Onneksi asiakastapauksia ja niihin liittyviä hankalia tunteita voi peilata työnohjauksessa tai toisen kollegan kanssa.

Psykologinen sopimus voidaan laajentaa kattamaan kaikki ihmissuhteet. Kumpikin osapuoli hyötyy hyvästä psykologisesta sopimuksesta. Myös parisuhteessa luomme psykologisia sopimuksia kumppanimme kanssa. Psykologisen sopimuksen tutkiskelu auttaa ymmärtämään, miten toinen toimii ja reagoi erilaisissa tilanteissa. Parisuhteessa psykologinen sopimus saattaa sisältää odotuksia mm. rehellisyydestä, kommunikointitavoista tai miten hyvitämme mielipahan riidan jälkeen. Psykologisen sopimuksen täyttyessä kumppani sitoutuu suhteeseen ja haluaa jatkaa parisuhteessa ponnistellen yhteisten tavoitteiden eteen, kun taas rikkoutunut sopimus saattaa viedä kahden ihmisen yhteisen polun erilleen.  

Alussa mainitsemaani neuvottelua miettiessäni pohdin, miten osaisin kommunikoida toiselle ihmiselle sen, mihin voin lupautua ja sitoutua ja mitä odotan vastavuoroisesti häneltä. Miten osaisin kuulla toisen osapuolen toiveet ja odotukset psykologisessa sopimuksessa, jotta ymmärtäisin ja pystyisin ennakoimaan sitä, miten toinen toimii ja käyttäytyy? 

Näin ollen psykologinen sopimus olisi hyvä voida nostaa tietoiselle tasolle, jossa sitä voidaan käsitellä ja siitä voidaan puhua ääneen. 

Kirjoittaja on Psykologiliiton hallituksen jäsen.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä