OPISKELIJAKOLUMNI
Opiskelijavalintojen herättämiä oivalluksia
Keskustelu sai minut pohtimaan, miksi opiskelijavalinnat tuntuvat olevan varsinkin meille psykologeille ja tuleville sellaisille todella tärkeä asia.
Suuri osa alamme asiantuntijoista työskentelee asiakas- ja auttamistyön parissa. Luulisin, että kaikille meille on yhteistä ihmislähtöinen työskentelyote. On siis varsin ymmärrettävää, että haluamme toteuttaa opiskelijavalinnat myös aina hakijoille suotuisammalla tavalla. Meitä kiinnostaa, miltä hakijoista tuntuu ja miten he kokevat valinnat. En väitä, etteikö näin olisi muillakin aloilla, mutta ehkä uskallan sanoa, että tieteenalallamme hakijakeskeisyys voisi olla korostunut.
Jo ensimmäisten opiskeluvuosien aikana alamme luoda omaa ammatti-identiteettiämme ja pohtia asiantuntijuuteen liittyviä teemoja. Yksi vuosikurssista toiseen toistuva elementti on keskustelu vaikean pääsykokeen selättämisestä. Valehtelisin, jos väittäisin, ettei minusta tunnu hyvältä, kun mainitsen opiskelevani psykologiaa ja saan osakseni ihmettelyä siitä, miten olen päässyt valtavan hakupaineen alalle opiskelemaan. Pohdimme opiskelijoiden kesken, että olisi tärkeää korostaa keskusteluissa muita meitä yhdistäviä tekijöitä kuin vaikean pääsykokeen tai seulonnan läpikäyminen. Tajusimme että tärkeintä on se, että olemme saman henkisiä pääsykokeesta huolimatta.
On hienoa, että psykologia opiskelualana kiinnostaa niin monia. Psykologisen tiedon levittäminen on tärkeää ja uusia psykologeja tarvitaan koko ajan enenevissä määrin saadessamme jalansijaa maailmalla. Toisaalta hakijoita on pakko verrata raa’astikin keskenään, sillä motivoituneisuutta ja osaamista on jollain tavalla mitattava. Löytyykö oikea suunta vaikeasta pääsykokeesta tiukkoine laskuineen vai todistusvalinnasta, jolloin pyrkijät säästyvät kahdelta rutistukselta?
Tähän ei välttämättä ole olemassa varmaa vastausta, ja ehkä emme koskaan löydä täydellistä ja aivan kaikille tasapuolista pääsykoetta. Mutta toisaalta tässä pääsemme myös psykologiatieteen ytimeen: kaikessa on aina monta puolta, ja oikeastaan mitään ihmisen käyttäytymiseen liittyvää ei voida mitata täydellisesti. Paras tapa varmistaa tulevien opiskelijoiden motivoituneisuus on yhteisymmärryksen lisääminen ja samankaltaisuuksiimme keskittyminen niin opiskelijoiden kuin valmistuneiden psykologien joukossa.
Hannele Pajunen on Cortex ry:n puheenjohtaja.